Ms. Hunter is going to teach you how to make money / Madame Hunter va nous apprendre à faire de l’argent

Miss Hunter in action

Miss Hunter in action

La version française suit l’anglais

In class, we’ve started thinking about the types of businesses the students could open.

They get excited when I rub my thumb across my fingers making the universal gesture for money.

Ms. Hunter is going to teach them how to make money; this gets their attention.

Last week’s lesson

Last week, we talked about the specific businesses they would like to open. We looked at the resources required to implement these ideas, though not in so many words. We talked about where they could get cash from: the bank, working and family. It’s that simple.

Next, I had the students draw equipment and tools they would need on the board. In the beginning most were shy, but in the end they enjoyed being in front of the class doodling on the whiteboard.

We talked about skills and the fact that Open Doors Centre taught them skills. Then, we talked about knowledge, which we could all agree was represented by the silhouette of a head with a light bulb over top.

Knowledge was the toughest concept to get across, and we started to look at it as the answer to our questions.

This week’s lesson

This week, we focused on goal setting and set three goals for our business.

Most students didn’t know what a goal was, but when one classmate changed the word to dream, suddenly there was a consensus in the class.

The activity was too complex to do individually, so we worked together to develop our goals.

In the garment making class, most girls want to sell clothes. I drew a ladder on the board and, at the top, wrote “Buy Sewing Machine $20,000.”

We made a plan to reach our goal and labelled the steps on the ladder. The ladder was a good choice, and most students connected the steps of the ladder with the steps needed to reach our goals.

I am finishing up my lesson plan for next week, and we will continue using those same businesses to teach the concepts of entrepreneurship.

This learning thing’s a two way street: next week I will introduce risk taking, while the students teach me that beauty is pain and tightly braid my hair.

The girls think I will fit in better that way.

***

Comment réaliser ses rêves?

Comment réaliser ses rêves? Photo: Mykl Roventine [CC-BY-2.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/2.0)%5D, via Wikimedia Commons

Madame Hunter va nous apprendre à faire de l’argent

En classe, nous avons commencé à penser aux types d’entreprise que les élèves pourraient créer.

On sent naître leur enthousiasme lorsque je frotte mon pouce contre le reste de mes doigts — faisant ainsi le geste universel du gain d’argent.

Ils se disent : « Madame Hunter va nous apprendre à faire de l’argent » et cela me permet de capter leur attention.

La semaine dernière

La semaine dernière, ils m’ont fait part des types d’entreprise précis qu’ils aimeraient mettre sur pied.

Nous avons examiné les ressources nécessaires pour mener à bien ces projets, sans toutefois y faire référence de cette façon. Nous avons abordé le sujet des sources possibles de fonds : — la banque, le travail et la famille. C’est aussi simple que cela.

Puis, j’ai demandé aux élèves de dessiner sur le tableau blanc le matériel et les outils dont ils auraient besoin.

Au départ, la plupart étaient timides, mais à la fin de la journée, ils aimaient bien crayonner devant la classe.

Nous avons parlé des habiletés et du fait que le Open Doors Centre leur transmettait des compétences. Puis, nous avons discuté des connaissances, que nous avons convenu de représenter comme une silhouette de tête surmontée d’une ampoule.

Ce concept a été le plus difficile à saisir : nous avons donc commencé à le voir comme les réponses à nos questions.

Cette semaine

Cette semaine, nous avons mis l’accent sur l’établissement d’objectifs ; nous nous sommes fixé trois objectifs à l’égard de notre entreprise. La plupart des élèves ne connaissaient pas la notion d’objectif, mais tout s’est éclairé lorsqu’un élève a plutôt parlé de « rêve ».

Comme il était trop complexe d’effectuer l’activité de manière individuelle, nous avons établi nos objectifs en groupe.

Dans la classe de confection de vêtements, la plupart des filles veulent vendre des vêtements. J’ai dessiné une échelle au tableau et j’ai écrit « 20 000 $ pour acheter une machine à coudre » au-dessus.

Nous avons élaboré un plan en vue d’atteindre notre objectif et avons indiqué les étapes à chaque barreau de l’échelle. J’ai bien fait d’illustrer le concept d’objectifs sous forme d’échelle, car la plupart des élèves en ont associé les barreaux aux étapes requises pour atteindre leurs objectifs.

J’achève mon plan de cours de la semaine prochaine, où je reprendrai le même exemple d’entreprise pour inculquer des notions d’entrepreneuriat.

Par ailleurs, la transmission de connaissances s’y fera aussi à double sens : je présenterai le concept de prise de risques et les élèves m’apprendront, de manière pratique, le concept qu’il faut souffrir pour être belle, en me faisant des tresses très serrées dans les cheveux.

Les filles croient que je me fondrai ainsi mieux dans le décor.

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9 Responses to Ms. Hunter is going to teach you how to make money / Madame Hunter va nous apprendre à faire de l’argent

  1. Serge says:

    Ms. Hunter, you are a great example and really worthy of admiration. Best wishes on your endeavours.

    • Samantha Hunter says:

      Thank you for your kind words Serge. I am having a great time here and learning lots. Teaching is a new role for me, and I am really enjoying teaching the students ways they can earn a living for themselves after graduation. A few students plan on opening BIG companies and have promised me they will give me a job after 🙂

  2. sandra says:

    Salut Samantha! It is so refreshing to read your blog! It does remind me of when I was in Bangladesh 3 yrs ago! 🙂 You have all my admiration as well! You seem to also have lots of fun doing what you are doing, which is priceless! Hope to meet you in person when you get back to us on Canadian soil! sandra peloquin (BDC-Montreal)

    • Samantha Hunter says:

      Thank you Sandra! The experience has been so rewarding and I am enjoying every moment. The students have made it such an enriching experience and I feel very blessed to be a small part of their education. I am sure you can relate to being a part of something so worthwhile. I’d love to hear your stories of Bangladesh.

  3. Craig says:

    Samantha: What a wonderful way to spark the imaginations, risk-taking and resourcefulness of your students – people who need these things to survive and create a better life for themselves. Like many of the most powerful things in life, these are impossible to quantify. Bravo to you! Craig

    • Samantha Hunter says:

      Craig, I’ve always been told you only really know a topic if you can simplify it, make it basic! I’ve enjoyed the challenge of teaching and using my imagination and creativity skills to make practical, hands-on and interactive lessons.

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